Talerze

Zobacz jakie to łatwe!

Zobacz także:

OPIS TALERZY

Na talerzu znajdują się nazwy GRUP POKARMÓW (białko, skrobia, tłuszcz oraz warzywa). Wystarczy nałożyć pokarmy w odpowiednie miejsce.
Grupy POKARMÓW znajdują się na specjalnej podkładce pod talerze.
TO WSZYSTKO!

Gdy chcesz wiedzieć więcej…

Wszystkie kultury świata wykształciły w wyniku ewolucji zasady żywieniowe, których nie wolno było łamać. W czasach obecnych jesteśmy w stanie zbadać to zjawisko i zrozumieć, jak głęboko te zasady miały swoje podłoże w zdrowiu. Ludzie zauważyli, że jedząc niektóre rzeczy mogą powodować niestrawności, bóle narządów oraz szkodliwe działanie na cały organizm. W związku z tym poświęcali swój czas na poszukiwanie najbardziej optymalnego z dostępnego im pożywienia, aż zostało to przyjęte za normę. W obecnych czasach, kiedy mamy dostęp do pokarmów z całego świata, zaczęliśmy eksperymentować… mieszać wszystko ze wszystkim, kombinować, smakować… a zbyt wyszukane jedzenie zachęca niemal każdego do dogadzania sobie.

Bilansowanie posiłków stało się łatwe

W obecnych czasach istnieje ogromny chaos informacyjny związany z różnego rodzaju dietami. Ciągłe poszukiwania i zmiany sposobu odżywiania prowadzą do poważnego rozstrojenia w organizmie, które jest później bardzo ciężko wyregulować. Istnieją jednak zasady, stworzone przez naturę, odkryte przez doświadczenie i poparte przez badania naukowe, które wystarczy wprowadzić w życie, aby nie wpadać w dietetyczne pułapki.

Zasady żywienia zawarte na talerzach

Nakładasz na talerz porcje odpowiedniej wielkości i proporcji. Łączysz i zachowujesz proporcje między makroskładnikami: białkiem, węglowodanami i tłuszczem.

Proporcje składników – o co chodzi

Proporcje między składnikami to głównie lepsze trawienie i odpowiednie zapotrzebowanie na energię w poszczególnych grupach makroskładników znajdujących się w pokarmach. Przedstawione na piramidzie zdrowia proporcje diety opartej na warzywach i zbożach gwarantują taki sposób odżywiania, który dostarcza bogactwa błonnika, minerałów i witamin, zawiera umiarkowaną ilość białek i tłuszczów nienasyconych oraz nieznaczną ilość tłuszczów nasyconych. Badania pokazują, że ludność wśród której dominuje taki sposób odżywiania, charakteryzuje mniejsze występowanie tzw. chorób cywilizacyjnych i dłuższe życie.

Zatem która dieta jest najlepsza?

Najlepsza dieta to taka, która jest najlepsza dla Ciebie. Odczuwasz wówczas radość spożywania, smakowania, czujesz przypływ energii po posiłku i na resztę dnia, masz odporność i odpowiednią sylwetkę. Dieta, która służy Tobie i Twojemu środowisku oraz jest wsparta na zrównoważonym rozwoju.

Dlaczego warto korzystać z talerzy?

PROGRAM żywieniowy wspierający zrównoważone i zdrowe posiłki oraz poprawiający trawienie jest graficznie przedstawiony na talerzach dietetycznych.  Bazuje na wiedzy o diecie naszych przodków, tradycjach wschodu, stylu życia ludzi długowiecznych, nowoczesnej wiedzy o żywieniu oraz badaniach naukowych.

1. Im prościej tym lepiej,  to oznacza od 3 do 5 składników na talerzu !więcej

Taka ilość składników wspiera trawienie. Zaleganie pokarmu w układzie pokarmowym powoduje gnicie i tworzenie niekorzystnej flory bakteryjnej, niszczenie błony śluzowej żołądka oraz kosmków jelitowych, tym samym zaparcia i inne dolegliwości trawienne. Proste jedzenie nie obciąża organizmu, dzięki temu narządy trawienne wydzielają odpowiednie enzymy , które powodują lepszy rozkład pokarmów (katabolizm), to prowadzi do lepszego wykorzystania energii oraz przyswajaniu składników odżywczych (anabolizm). Samopoczucie to lekkość i energia, jasność myślenia oraz chęć do działania.

2. Każdy talerz ma odpowiednią wielkość (średnicę) dostosowaną do ilości jedzenia jaką warto spożywać o danej porze  dnia.więcej

Na ilość spożywanych posiłków, ma również wpływ wielkość talerzy. Im większe naczynie, tym większa porcja. Jeśli używamy bardzo dużych talerzy, prawdopodobnie nałożymy sobie od 9% do 30% jedzenia więcej niż normalnie. Odpowiada za to złudzenie optyczne, które sprawia, że postrzegamy posiłek jako znacznie mniejszy, jeśli jest on podany na dużej powierzchni.

3. Każdy talerz ma odpowiedni kolor, dostosowany do pory dnia.więcej

Dobrane kolory są naturalnymi kolorami żywności: zielony (sałata, ogórki), pomarańczowy (papryka, marchewka), żółty (jabłko, mirabelki), lawendowy (śliwka, bakłażan). Natomiast kolor niebieski, lepiej gasi pragnienie, niż kolory ciepłe.

Śniadanie: żółty – pobudza przemianę materii i poprawia smak napojów cytrynowych, wzmaga nasz apetyt. Pora dnia: wschód słońca.

Obiad: pomarańczowy – zwiększa dostawy tlenu do mózgu, stymuluje aktywność umysłową, wywołuje uczucie komfortu. Pora dnia: południe

Kolacja: zielony – kojarzy się z czymś zdrowym, naturalnym, nadaje pikanterii potrawom. Pora dnia: popołudnie

Każdy posiłek i deser: lawendowy – ożywia kompozycje pożywienia i wzmacnia przyjemne zapachy podawanej potrawy. 

4. Na odwrocie każdego talerza znajdują się wspierające treści motywacyjne, często wypowiedziane przez sławnych ludzi.więcej

Motywacja jest czymś, czego często szukamy i czym się inspirujemy, a co nie zawsze łatwo jest znaleźć. Z tego powodu masz wsparcie, które ma Cię obudzić i zachęcić do działania!

5. Na każdym talerzu poza nazwą posiłku znajdują się odpowiednie proporcje makroskładników, jakie warto przyjmować każdego dnia.więcej

Proporcje między składnikami to głównie lepsze trawienie i odpowiednie zapotrzebowanie na energię w poszczególnych grupach makroskładników znajdujących się w pokarmach. Zobacz piramidę zdrowia.

Podkładka pod talerz

Dwustronna podkładka pod talerze to instrukcja pomocne w korzystaniu z talerzy.

Po drugiej stronie podkładki przedstawione są przykładowe „Grupy Pokarmów„, które widnieją na talerzach.

Zobacz także:

OPIS TALERZY